3 tips om een veilige omgeving te creëren in de klas – Veiligheid deel II

Leuk dat je weer de tijd neemt om een van onze blogs te lezen! Met onze blogs hopen wij je te inspireren en informeren rondom de vele aspecten van ons brein.
In september 2018 schreven we al iets over de relatie tussen veiligheid en ons brein. Deel I van deze blog nog niet gelezen? Lees de blog nu hier.
Vanuit deze basiskennis willen we je graag meenemen hoe jij hier in de klas, les of in je werkomgeving mee aan de slag kunt gaan.
Zoals je misschien weet, of gelezen hebt in deel I en deel II– opbouw van je brein, zijn onze hersenen een complex geheel waar we steeds meer over te weten komen.
Een van de onderdelen van ons brein is het reptielenbrein. Dit deel speelt een grote rol bij de veiligheid. Om te kunnen leren moet ons reptielenbrein gerust gesteld zijn zodat onze hogere cognitieve functies (zoals leren, opdrachten maken in de les, presenteren etc.) in actie kunnen komen.
Hoe kan jij als docent, leerkracht of medewerker nu bijdragen aan deze veiligheid? Hieronder geven we je graag 3 tips ter inspiratie.
1. – A compliment a day, keeps the stress away –
Elk jaar op 1 maart is het nationale complimenten dag. Volgens William James (Amerikaanse Pyscholoog) is onze diepste menselijke behoefte om gewaardeerd te worden. Oké, dat klinkt logisch .. toch? We willen allemaal graag waardering voor wat we doen of welke bijdrage we leveren, maar wat heeft dat met veiligheid in ons brein te maken?
Een compliment maakt je blij, geeft je een geluksgevoel en kan je doen stralen, maar hoe komt dat dan? Wanneer je een compliment ontvangt (of misschien ook wel bij het geven van een compliment) wordt de neurotransmitter dopamine in werking gezet.
Door de aanmaak van dopamine kan iemand motivatie krijgen om door te gaan (met zijn of haar werk, taak of opdracht) en versterkt het ons werkgeheugen en leerproces.
Wanneer we ons goed voelen krijgen we zelfvertrouwen en hoeven we ons (even) niet te richten op eventuele bedreigen of te vechten of te vluchten. Ons reptielenbrein is (voor nu) gerustgesteld. Doe dus mee aan nationale complimenten dag, maar niet alleen op 1 maart jaarlijks. Zet het eens wat vaker in tijdens je werkdag met je collega’s, je studenten of leerlingen in de klas.
2. Fouten maken MOED
Huh? Bedoel je niet fouten maken moet? Nou misschien wel, misschien ook niet.
Het is belangrijk om als leerkracht, docent maar ook als leidinggevende of collega duidelijk te maken dat je fouten moet maken om te kunnen leren.
Leren is (niets anders dan) nieuwe verbindingen maken in je hersenen. Dit doen we door te oefenen en bij het oefenen maken we fouten. Als we namelijk iets verkeerd doen zijn wij in staat om dat aan te passen en het opnieuw te proberen. Het lukt ons niet altijd zelfstandig om bij te sturen, daarvoor ben jij als leerkracht, docent, leidinggevende of collega.
Je stuurt bij waar nodig en helpt de ander om weer opnieuw te oefenen. Zonder dat we daar iemand op afrekenen of straffen, want dat geeft ons een onveilig gevoel.
Probeer daarom je leerlingen, studenten, medewerkers of collega’s het gevoel te geven dat ze fouten mogen maken en dat dit hoort bij het leerproces. Geef de ander moed!
3. Kennismaken met elkaar
Je las het al in onze eerste blog over veiligheid,
maar het blijft enorm belangrijk om kennis te maken met elkaar.
Blijf jezelf er van bewust hoe goed jij en de groep elkaar kennen. Stel jezelf
voor aan een (nieuwe) groep en check of de groep elkaar überhaupt (goed) kent.
Je mag daarbij zelf een keuze maken in de diepgang van deze kennismaking en
welke werkvorm je hiervoor wilt gebruiken.
En? Kan je vooruit met deze tips? Misschien heb je zelf wel een mooi (praktijk)voorbeeld of een tip voor ons? Laat je bericht hieronder achter, wij zijn nieuwsgierig naar jullie meningen en ervaringen.
Bedankt voor het lezen van onze blog, goed gedaan! Je bent weer wat inspiratie rijker over je brein!
Referenties:
- Dinteren, R. van. (2014). Brein in onderwijs. Zaltbommel: Thema.
- www.nationalecomplimentendag.nl
- Vreugdenhil, K. (2014). Breinkennis voor opvoeding en onderwijs. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.
– Mind Your Own Business –